تکتا

ساخت وبلاگ

اگر شما هم کاندیدای ارتودنسی دندان هستید، اما بابت این روش درمانی ترس و دلهره دارید؛ توصیه می کنیم که این نوشتار را که درباره مراحل ارتودنسی دندان جمع آوری شده است را تا انتها مطالعه کنید تا شاید با شناختی که از این روش درمانی پیدا می کنید کمی از ترس و دلهره ای که دارید کم شود.

همچنین اگر درمان ارتودنسی توسط بهترین متخصص ارتودنسی انجام شود؛ قطعا این درمان بدون هیچ مشکلی و با نتیجه ایده آل به پایان می رسد.

به دلیل اینکه دستگاه ها و ابزارهای مورد استفاده در انواع ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک از یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین به طبع مراحل درمان و هزینه ارتودنسی دندان هم متفاوت خواهد بود.

مراحل ابتدایی هر دو روش درمان که شامل معاینه و مشاوره اولیه و تصویربرداری از دندان است کاملا مشابه یکدیگر است.

در ارتودنسی دندان ثابت، براکت های فلزی، سرامیکی یا لینگوال ساخته می شوند و به کمک مواد مخصوص و سیم ارتودنسی بر روی دندان ها نصب می شوند. برای تنظیم این براکت ها نیاز است که بیمار هر 4 هفته یکبار به منظور چکاپ وضعیت دندان ها به کلینیک ارتودنسی مراجعه کند. در صورت اتمام طول درمان نیز این دستگاه تنها توسط متخصص ارتودنسی از دهان بیمار خارج می شود.

اما در مراحل ارتودنسی متحرک، متخصص ارتودنسی پس از قالب گیری از دندان های بیمار قالب را به لابراتوار ارسال می کند و پس از ساخت براکت متحرک در جلسه بعدی تحویل بیمار داده می شود و متخصص ارتودنسی مراحل و زمان استفاده از دستگاه ارتودنسی متحرک را به بیمار آموزش می دهد.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 124 تاريخ : يکشنبه 29 خرداد 1401 ساعت: 19:07

به طور کلی این موارد بیشترین تاثیر را بر روی طول دوره درمان ارتودنسی می گذارند:

سن و سال

نوع مشکل

شدت مشکل یا میزان نامرتبی

روش درمان

تجربه و مهارت متخصص ارتودنسی

میزان پایبندی بیمار به طرح درمان

بر اساس موارد ذکر شده مدت زمانی که یک نفر تحت درمان ارتودنسی قرار می گیرد به این 3 شکل خواهد بود:

6 تا 12 ماه: کمترین مدت زمان ارتودنسی

افرادی که نامرتبی جزئی دندانی یا فکی دارند می توانند انتظار داشته باشند که در کوتاه ترین زمان ممکن دندان هایشان مرتب شود. به طور میانگین این افراد بین 6 ماه تا 1 سال باید تحت درمان قرار بگیرند. اگر شما هم نامرتبی جزئی دندانی دارید می  توانید با ارتودنسی نامرئی در عرض 1 سال به طرح لبخند ایده آل و مرتب خود دست پیدا کنید.

12 تا 18 ماهگی: معمول ترین زمان

اکثر بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌ گیرند بین ۱۲ تا ۱۸ ماهه به طور کامل به نظم و هماهنگی دندانی میرسند. این ها کسانی هستند که نامرتبی متوسط دندانی دارند و با روش های معمولی ارتودنسی مانند دیمون، سرامیکی و یا لینگوال تحت درمان قرار دارند.

18 تا 24 ماه: طولانی ترین زمان

برخی از بیماران ممکن است به دلیل شلوغی و ازدحام بیش از حد دندان ها زمان بیشتری برای درمان نیاز داشته باشند. این فراد می توانند انتظار داشته باشند در صورت عدم بروز برخی مشکلات بین 18 تا 24 ماه تحت درمان با ارتودنسی ثابت باشند.

اگر برای درمان ارتودنسی (قبل یا بعد از آن) نیاز به کشیدن دندان داشته باشید و در عین حال دندان هایتان به شدت نامرتب باشد می توانید انتظار داشته باشید که بیش از دو سال تحت درمان قرار بگیرید زیرا تا زمانی که دندان های دیگر حرکت کرده و جای دندان کشیده شده را پر کنند زمانی زیادی سپری خواهد شد.

همچنین در بیمارانی که ارتودنسی سرامیکی انجام داده اند ممکن است براکت ها یا سیم به کررات شکسته شوند که این خود باعث افزایش مدت زمان ارتودنسی می شود. توصیه دکتر ارتودنسی به افراد این است که تا آنجا که می توانند نکات و دستورالعمل های مرتبط با ارتودنسی سرامیکی را رعایت کنند و چنانچه برایشان مقدور است ارتودنسی ثابت معمولی را انتخاب کنند تا مدت زمان درمانیشان بیشتر نشود.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 123 تاريخ : يکشنبه 29 خرداد 1401 ساعت: 19:06

ارتودنسی نامرئی شکل جدیدی از درمان های ارتودنسی است که این روزها بسیار پرطرفدار شده است. خود ارتودنسی نامرئی انواع مختلفی دارد اما در ایران زمانی که صحبت از نامرئی بودن ارتودنسی می شود منظور مرتب کردن دندان ها با الاینرها یا قالب های شفاف دندانی است. در این صفحه سعی شده تا 9 تا از مزایای ارتودنسی نامرئی توضیح داده شود. اگر شما هم نیاز به مرتب کردن دندان هایتان دارید خواندن این صفحه برایتان مفید خواهد بود.

می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند

تقریبا بیشتر مشکلاتی که با ارتودنسی ثابت فلزی برطرف می شوند را می تواند با الاینرها هم اصلاح کرد. این قالب ها می توانند دندان‌های کج، دندان‌های شلوغ، دندان‌های روی هم افتاده یا دندان‌هایی که بینشان فاصله افتاده را اصلاح کنند. یکی از اصلی ترین مزایای ارتودنسی نامرئی با الاینرها توانایی  اصلاح اوربایت، آندربایت، کراس بایت و اپن بایت به عنوان شایعترین مشکلات دندانی و فکی است.

کاملا نامرئی و متحرک است

قالب های ارتودنسی نامرئی کاملا شفاف و نازک هستند و دقیقاً در اطراف خطوط لبخند شما قرار می گیرند. زمانی که در دست گرفته می شوند به سختی قابل مشاهده هستند و زمانی که روی دندان ها سوار می شوند به هیچ عنوان نمی توان آن را تشخیص داد.

قابل جابجا شدن هستند

از مهمترین مزایای ارتودنسی نامرئی قابلیت جابجا شدن توسط بیمار است. یعنی بیمار هر وقت که بخواهد می تواند الاینرها را برداشته و سرجایش قرار دهد. مثلا در زمان غذا خوردن، زمان مسواک زدن و ... نیازی نیست که الاینرها روی دندان ها باشند. به همین جهت به این روش درمانی ارتودنسی متحرک نیز گفته می شود.

درمانی به شدت ساده است

از بزرگترین مزایای ارتودنسی نامرئی ساده بودن درمان با آن است. شما نیاز به آموزش خاصی ندارید. همینکه در طول شبانه روز 20 تا 22 ساعت الاینرهای خود را استفاده کنید و قبل و بعد از برداشتن آن ها دندان هایتان را تمیز کنید کار خاص دیگری انجام نخواهید دارد. همچنین میبایست هر 1 تا 2 هفته یکبار الاینرهای خود را ضدعفونی و تمیز کنید.

نیاز به ویزیت های کمتری دارد

همه افرادی که درمان ارتودنسی انجام می دهند باید به صورت دوره ای برای ویزیت و تنظیم دستگاه های خود به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. مثلا برای ارتودنسی ثابت معمولی هر ماه این مراجعه باید یکبار انجام شود. نکته مثبتی که در خصوص ارتودنسی نامرئی وجود دارد این است که شما دیگر مجبور نیستید هر ماه این ویزیت را داشته باشید بلکه هر 2  تا 3 ماه یکبار این ویزیت صورت میگیرد.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 169 تاريخ : شنبه 28 خرداد 1401 ساعت: 19:27

با توجه به شدت و میزان ناهنجاری درمان ارتودنسی می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی مراحل ارتودنسی دندان به ترتیب زیر است:

مرحله اول: آماده شدن برای درمان ارتودنسی

همه افراد به خصوص افرادی که از درمان های دندانپزشکی ترس دارند، بهتر است قبل از هر کاری خود را از نظر روحی و روانی آماده کنند. اگر شما هم ترس از درمان ارتودنسی و نگرانی بابت نتیجه درمان دارید؛ به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب باشید که ما به شما دکتر علیرضا خدیوی متخصص ارتودنسی در میرداماد را پیشنهاد می کنیم که به دلیل تعداد مراجعان بالا در سایر مناطق تهران از جمله تهرانپارس و نواب هم مطب دارد.

در صورت مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی نگرانی های شما بابت درمان و عوارض پس از آن بسیار کمتر خواهد شد.

مرحله دوم: ویزیت و معاینه دندان

در جلسه مشاوره و معاینه دندان متخصص ارتودنسی شدت و میزان ناهنجاری های دندانی را ارزیابی و بررسی می کند.

مرحله سوم: تصویربرداری از دندان ها

قبل از شروع درمان ارتودنسی، عکسبرداری از دندان ها به منظور بررسی شرایط و بیماری های دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه و ... انجام می شود؛ تا قبل از درمان ارتودنسی این مشکلات رفع شوند. در این مرحله طبق تشخیص ارتودنتیست مراحل زیر انجام می شود:

عکس opg دندان

عکس او پی جی یکی از دقیق ترین رادیوگرافی های دندانی است که متخصص ارتودنسی از طریق آن قادر به بررسی وضعیت سلامتی دندان ها و ریشه آنها می باشد

عکس رنگی

 عکس رنگی که در مراحل ارتودنسی درخواست می شود؛ به منظور بررسی وضعیت بافت سخت و نرم داخل دهان و همچنین ارزیابی شاخص های زیبایی صورت برای شروع درمان ارتودنسی تجویز می شود.

مرحله چهارم: قالب گیری از دندان ها

در این مرحله ارتودنتیست از دندان های بیماری قالب گیری می کند.

مرحله پنجم: معاینه مجدد بیمار

در این مرحله وضعیت فک بیمار مجددا توسط متخصص ارتودنسی بررسی می شود و هزینه ارتودنسی و نوع درمان مد نظر برای بیمار توضیح داده می شود.

مرحله ششم: قرار دادن دستگاه ارتودنسی روی دندان بیمار

در صورتی که بیمار کاندیدای ارتودنسی متحرک باشد، پس از قالب گیری و عکسبرداری از دندان بریس های ارتودنسی تنها در 20 الی 30 دقیقه بر روی دندان های بیمار قرار می گیرند.

اما در صورتی که سایر انواع ارتودنسی انتخاب شده باشند چسباندن بریس ها بر روی دندان ها حدود 2 ساعت زمان می برد.

مرحله هفتم: مقرر کردن جلسات معاینه بعدی

این مرحله از مراحل ارتودنسی دندان در صورتی که از سمت بیمار به نحو احسن انجام گیرد و طبق برنامه مقرر شده بیمار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند؛ می تواند کمک بزرگی به تسریع روند درمان ارتودنسی خود کند.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 145 تاريخ : شنبه 28 خرداد 1401 ساعت: 19:22

درمان های ارتودنسی به خودی خود هیچ عارضه ای ندارند بنابراین اینکه در برخی از سایت ها و محافل درباره عوارض ارتودنسی چیزهایی گفته می شود صحیح نیست. عارضه ای در کار نیست و درمان های ارتودنسی تنها ممکن است برخی جنبه یا نکته منفی داشته باشند که البته هر پروسه دندانپزشکی یا پزشکی دیگری نیز ممکن است اینچنین باشد. در ادامه ما مهمترین جوانب منفی ارتودنسی را توضیح داده ایم.

تنها برخی از دندانپزشکان قادر به ارائه درمان های ارتودنسی هستند

در تمام دنیا دندانپزشکان کمی هستند که واجد شرایط انجام درمان های ارتودنسی باشند. به این دندانپزشکان متخصص ارتودنسی گفته می شود و تنها باید آن ها اقدام به ارائه خدمات مرتبط با مرتب کردن دندان ها کنند.

ممکن است یک دندانپزشک عمومی که تجربه انجام درمان های ارتودنسی  را دارد نیز در سطح جامعه مطرح شود اما حتی چنین دندانپزشکانی واجد صلاحیت نبوده و شرایط ارائه خدمات ارتودنسی  را ندارند. زیرا ممکن است نتیجه درمانی که آن ها انجام می دهند شکست بخورد. بنابراین ما باید برای هر نوع نامرتبی دندانی تنها به نزد یک دکتر ارتودنسی مراجعه کنیم.

هزینه ارتودنسی دندان نسبتا زیاد است

به دلیل پیچیدگی های موجود در مسیر مرتب کردن دندان ها و زمانبر بودن این پروسه، هزینه ارتودنسی ممکن است نسبت به هر درمان دندانپزشکی دیگری بیشتر شود. به طور میانگین 1.5 سال طول خواهد کشید تا دندان ها به طور کامل مرتب شوند البته ممکن است این زمان کمتر یا بیشتر هم شود. چون زمان درمان طولانی و زیاد است در نتیجه نیازمند مراجعات و در نتیجه هزینه درمان بیشتری است. انتظار می رود که برای مرتب کردن دندان ها در ساده ترین حالت لازم باشد برای هر فک بیش از 5 میلیون تومان هزینه شود.

سیم و براکت ارتودنسی محدودیت غذایی به همراه دارد

به افرادی که ارتودنسی ثابت انجام می دهند توصیه می شود که یک سری غذاها را نخورند. زیرا مصرف آن ها می تواند باعث شکسته شدن سیم و براکت شود. به عنوان مثال خوردن سیب، خیار، آب نبات، گوشت ها و ... می تواند واقعا به مرور زمان یا حتی به صورت آنی باعث شکسته شدن براکت ها یا سیم شود.

بنابراین اینکه شما نمی توانید برخی از چیزهایی که دوست دارید را بخورید ممکن است کمی اذیت شوید. به همین جهت محدودیت غذایی را یکی از معایب ارتودنسی  دندان می دانند. با این حال روش های دیگری هستند که محدودیت غذایی ندارند و شما هرچیزی که دوست دارید را می توانید با آن ها بخورید. مثلا ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف اینگونه است.

برای حفظ بهداشت دهان و دندان باید زمان زیادی صرف شود

زمانی که براکت ها  و سیم به دندان ها متصل می شوند ممکن است مواد غذایی در لابلای آن ها گیر کند. بنابراین شما باید برای تمیز کردن دندان ها و سیم یا براکت زمان بیشتری صرف کنید. اگر پیش از ارتودنسی شما فقط مسواک میزدید اکنون با وجود وسایل چسپیده به دندان باید نخ دندان بکشید و حداقل 5 دقیقه وقت بیشتر برای مسواک زدن اختصاص دهید.

در صورت ضعیف بودن سطح بهداشت دهان و دندان، سلامت شما در طول درمان ارتودنسی بدتر شده و مشکلاتی مانند بوی بد دهان، تحریک لثه و پوسیدگی دندان ایجاد می شود. البته این ها از عوارض ارتودنسی دندان نیستند و تنها زمانی که بهداشت رعایت نشود می توانند ایجاد شوند.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 263 تاريخ : چهارشنبه 25 خرداد 1401 ساعت: 13:53

اگر شدت نامرتبی دندان های شما متوسط یا زیاد است نباید انتظار داشته باشید که در مدت زمان کمی دندان هایتان مرتب شود زیرا اینکار حداقل در حال حاظر غیرممکن است و باید خود را برای ماه ها ارتودنسی ثابت آماده کنید.

با این حال روش هایی وجود دارد که مدت زمان درمان را برای چند هفته ی چند ماه کوتاه کرد. برخی از این روش ها عبارتند از:

درمان مشکلات دهان و دندان قبل از شروع ارتودنسی

اگر دندانتان پوسیده یا هر مشکلی دارد و اگر لثه در وضعیت سالمی نیست حتما قبل از شروع درمان ابتدا آن مشکلات را برطرف کنید. زیرا در صورت عدم درمان، ممکن است ارتودنسی تان با پیچیدگی های زیادی همراه شود که در نهایت مدت زمان درمان را افزایش داده و موجبات ناراحتی شما را فرااهم می کند.

انتخاب متخصص ارتودنسی خوب

سعی کنید یک متخصص ارتودنسی باتجربه که مهارت بالایی در اجرای انواع درمان های ارتودنسی  دارد انتخاب کنید. انتخاب متخصصانی که تجربه کمی دارند و یا دست گذاشتن روی دندانپزشکان عمومی برای شروع درمان می توان در نهایت موجب شود مدت زمان درمان شما بیشتر شود زیرا دندانپزشکان بی تجربه یا متفرقه ممکن است توانایی مدیریت مشکلات حین درمان را نداشته باشند.

انتخاب روش ارتودنسی مناسب

سعی کنید متناسب با نظر متخصص خود یک روش مناسب برای درمان را شروع کنید. اگر شما ارتودنسی سرامیکی دوست دارید اما متخصص تریجش این است که ارتودنسی ثابت فلزی انجام دهد به حرف او اعتماد کنید.

توصیه به دستورالعمل های دکتر ارتودنسی

در نهایت پیروی از نکاتی که یک متخصص به شما گوشزد می کند بهترین گزینه ممکن برای کاهش مدت زمان درمان ارتودنسی  دندان است و می تواند به شما کمک کند در مدت زمان پیش بینی شده دندان هایتان مرتب شود.

استفاده از لیزر برای تسریع روند حرکات ارتودنسی

جدیدا متخصصان از انرژی پرتو لیزر برای تسریع حرکات دندانی استفاده می کنند. به این صورت که در چند جلسه به لثه و  ریشه دندان ها پرتو لیزر می تابانند. اینکار تا چند هفته می تواند به کاهش زمان درمان کمک کند.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 189 تاريخ : چهارشنبه 25 خرداد 1401 ساعت: 13:51

اگر شدت نامرتبی دندان های شما متوسط یا زیاد است نباید انتظار داشته باشید که در مدت زمان کمی دندان هایتان مرتب شود زیرا اینکار حداقل در حال حاظر غیرممکن است و باید خود را برای ماه ها ارتودنسی ثابت آماده کنید.

با این حال روش هایی وجود دارد که مدت زمان درمان را برای چند هفته ی چند ماه کوتاه کرد. برخی از این روش ها عبارتند از:

درمان مشکلات دهان و دندان قبل از شروع ارتودنسی

اگر دندانتان پوسیده یا هر مشکلی دارد و اگر لثه در وضعیت سالمی نیست حتما قبل از شروع درمان ابتدا آن مشکلات را برطرف کنید. زیرا در صورت عدم درمان، ممکن است ارتودنسی تان با پیچیدگی های زیادی همراه شود که در نهایت مدت زمان درمان را افزایش داده و موجبات ناراحتی شما را فرااهم می کند.

انتخاب متخصص ارتودنسی خوب

سعی کنید یک متخصص ارتودنسی باتجربه که مهارت بالایی در اجرای انواع درمان های ارتودنسی  دارد انتخاب کنید. انتخاب متخصصانی که تجربه کمی دارند و یا دست گذاشتن روی دندانپزشکان عمومی برای شروع درمان می توان در نهایت موجب شود مدت زمان درمان شما بیشتر شود زیرا دندانپزشکان بی تجربه یا متفرقه ممکن است توانایی مدیریت مشکلات حین درمان را نداشته باشند.

انتخاب روش ارتودنسی مناسب

سعی کنید متناسب با نظر متخصص خود یک روش مناسب برای درمان را شروع کنید. اگر شما ارتودنسی سرامیکی دوست دارید اما متخصص تریجش این است که ارتودنسی ثابت فلزی انجام دهد به حرف او اعتماد کنید.

توصیه به دستورالعمل های دکتر ارتودنسی

در نهایت پیروی از نکاتی که یک متخصص به شما گوشزد می کند بهترین گزینه ممکن برای کاهش مدت زمان درمان ارتودنسی  دندان است و می تواند به شما کمک کند در مدت زمان پیش بینی شده دندان هایتان مرتب شود.

استفاده از لیزر برای تسریع روند حرکات ارتودنسی

جدیدا متخصصان از انرژی پرتو لیزر برای تسریع حرکات دندانی استفاده می کنند. به این صورت که در چند جلسه به لثه و  ریشه دندان ها پرتو لیزر می تابانند. اینکار تا چند هفته می تواند به کاهش زمان درمان کمک کند.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 224 تاريخ : چهارشنبه 25 خرداد 1401 ساعت: 13:51

تفاوت ارتودنسی ثابت با متحرک در موارد زیر است:

نحوه عملکرد

اولین فرق بین ارتودنسی ثابت و متحرک در نام این دو روش پیداست؛ در واقع نحوه عملکرد هر یک از روش های ارتودنسی از نام آنها مشخص است. ارتودنسی ثابت براکت هایی از جنس فلز یا سرامیک است که روی سطح دندان ها به کمک چسب، سیم و کش مخصوصی متصل می شود و این دستگاه تا پایان دوره درمان باید در دهان بیمار باقی بماند.

اما امکان خارج کردن ارتودنسی متحرک از دهان وجود دارد؛ البته بیمار در ساعات محدودی اجازه خارج کردن براکت های ارتودنسی از دهان را دارد.

مواد سازنده

بریس های ارتودنسی ثابت که از جنس فلز یا سرامیک هستند به کمک چسب و کش مخصوصی به سطح دندان ها چسبیده می شوند. از طرفی ارتودنسی متحرک از مواد شفاف و پلاستیکی به نام بیسفنولا ساخته می شوند.

شدت پیچیدگی های دندانی

نوع و شدت پیچیدگی های دندانی یکی از مهم ترین فاکتورهای تعیین کننده بهترین روش ارتودنسی دندان (ثابت یا متحرک) است. از ارتودنسی دندان متحرک برای درمان پیچیدگی های دندانی متوسط تا خفیف استفاده می شود.. اما در صورت وجود پیچیدگی های دندانی شدید مانند بایت دندان ها، ازدحام دندان ها و ... تنها ارتودنسی ثابت می تواند موثر باشد.

مرئی یا نامرئی بودن

بسیاری از بزرگسالان که تمایلی به دیده شدن سیم و براکت های ارتودنسی بر روی دندان هایشان ندارند اینویزیلاین ها (یا همان ارتودنسی نامرئی یا متحرک) را به عنوان شیوه درمان انتخاب می کنند.

نحوه مراقبت و نگهداری از دستگاه ارتودنسی

مراقبت و نگهداری از ارتودنسی های ثابت بسیار سخت تر از ارتودنسی متحرک است؛ زیرا ذرات ریز مواد غذایی در بین دندان ها و بریس ها گیر می کنند که نیاز است که زود به زود و با دقت مسواک زده شود.

اما مراقبت از  ارتودنسی های متحرک یا نامرئی چندان سخت نیست و با خارج کردن اینویزلاین ها و شستن آنها با آب ولرم کاملا تمیز می شوند.

هزینه ارتودنسی

هزینه اینویزیلاین ها (ارتودنسی متحرک و نامرئی) به نسبت هزینه ارتودنسی ثابت بیشتر است.

طول درمان ارتودنسی

مدت زمان درمان ارتودنسی با بریس های ارتودنسی ثابت کمتر از ارتودنسی متحرک است.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 209 تاريخ : چهارشنبه 25 خرداد 1401 ساعت: 13:27

مرغ جزء لاینفک انواع غذای رژیمی خوشمزه است و با ترکیب ادویه جات و سبزیجات مختلف غذای رژیمی با مرغ بسیار خوشمزه تر و لذیدتر می شود. ما در این مطلب از اپلیکیشن لاغری سیرا قصد داریم طرز تهیه انواع غذاهای رژیمی با مرغ را به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید

طرز تهیه انواع غذاهای رژیمی با مرغ

در ادامه طرز تهیه انواع غذای رژیمی خوشمزه با مرغ را به شما آموزش خواهیم داد:

غذای رژیمی با مرغ و قارچ

قارچ و مرغ منبع پروتئین هستند و فرد بلافاصله پس از خوردن این دو ماده غذایی احساس سیری پیدا می کند.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه خوراک مرغ و قارچ رژیمی

سینه مرغ نصف یک عدد

۵۰۰ گرم قارچ

پیاز یک عدد متوسط

سیر نصف یک بوته

ادویه به مقدار لازم

روغن دو قاشق غذاخوری

مراحل تهیه خوراک مرغ و قارچ رژیمی

طرز پخت این غذای رژیمی با مرغ بسیار آسان است و در کوتاه ترین زمان آماده می شود، بنابراین در صورتی که شاغل هستید یا حوصله آشپزی ندارید، خوراک مرغ و قارچ رژیمی بهترین گزینه است. مراحل تهیه خوراک مرغ و قارچ رژیمی به شرح زیر است:

پیاز را رنده کنید و با کمی روغن تفت دهید.

سینه مرغ را که از قبل شسته اید و به قطعات ریز خرد کرده اید را به پیازها اضافه کنید و آنها را هم تفت دهید.

نمک، فلفل و زردچوبه را به مرغ اضافه کنید.

قارچ و سیر را در یک ماهیتابه جدا و بدون روغن تفت دهید و این کار را تا زمانی که آب قارچ به طور کامل کشیده شود ادامه دهید.

حال قارچ و سیر را به مرغ اضافه کنید و مجددا تفت دهید.

غذای رژیمی شما آماده سرو است می توانید نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید : رژیم لاغری اصولی

سینه مرغ رژیمی

سینه مرغ رژیمی یکی از ساده ترین غذاهای رژیمی با مرغ است.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه سینه مرغ رژیمی

سینه مرغ یک عدد

روغن ‌زیتون دو قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به مقدار لازم

 مراحل تهیه سینه مرغ رژیمی

استخوان های فیله سینه مرغ را جدا کنید و آن را تا حدی بکوبید که بافت آن کاملا نرم شود.

فیله را با مقداری نمک و فلفل طعم دار کنید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه استراحت کند.

یک ماهیتابه نچسب دردار را انتخاب کنید و داخل آن روغن بریزید.

مرغ را داخل روغن تفت دهید و سپس درب ماهیتابه را به مدت یک ربع بگذارید و اجازه دهید مرغ کاملا مغز پخت شود.

غذای رژیمی با فیله مرغ آماده سرو است.

غذای رژیمی با مرغ و لوبیا سبز

خوراک مرغ و لوبیا سبز یک غذای رژیمی دیگر با مرغ است.

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه خوراک مرغ و لوبیا سبز

لوبیا سبز: نیم کیلوگرم

سینه مرغ: ۶۰۰ گرم

روغن‌ زیتون: یک قاشق چای ‌خوری

سس سویا: یک قاشق چای ‌خوری

جعفری: یک قاشق غذاخوری

آویشن: به مقدار لازم

چاشنی ایتالیایی: به مقدار لازم

 طرز پخت غذای رژیمی با مرغ و لوبیا سبز

لوبیا سبزها را خرد کنید و در ظرفی پر از آب بریزید و اجازه دهید کمی آب پز شود.

سینه مرغ خرد شده را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون تفت دهید.

مقداری سس سویا و فلفل به آن اضافه کنید.

لوبیا سبزهای پخته شده را به همراه یک قاشق غذاخوری جعفری خرد شده به مخلوط اضافه کنید.

 مقداری آویشن و چاشنی ایتالیایی نیز به مخلوط اضافه کنید.

منبع : سیرا

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 120 تاريخ : چهارشنبه 4 خرداد 1401 ساعت: 20:28

خوشبختانه امروزه انواع عمل های جراحی لاغری با حداقل تهاجم انجام می شوند و جدیدترین روش عمل لاغری که در حال حاضر توسط جراحان در سراسر دنیا انجام می شود به روش لاپاراسکوپی است.

در این روش جراحی، جراح لاغری چند برش بسیار کوچک روی شکم بیمار می زند و دستگاه لاپاراسکوپ را از طریق این حفره ها وارد بدن بیمار می کند و جراحی انجام می شود. دوران نقاهت این نوع جراحی ها بسیار کوتاه تر از جراحی های باز و تهاجمی است. در ادامه شما را با کمی تهاجمی ترین جراحی های لاغری آشنا خواهیم کرد:

اسلیو معده

جراح لاغری در طی جراحی اسلیو معده حدود 70 تا 80 درصد از حجم معده را خارج می کند و سپس بخش باقی مانده را بخیه می زند و معده شکل باریک و درازی مانند آستین یا موز پیدا می کند.

بر اساس گزارشی که انجمن جراحی متابولیک و بارتاریک آمریکا در سال 2011 ارائه داده است؛ 18 درصد تمام جراحی های لاغری مربوط به عمل اسلیو می شود و این آمار 5 سال بعد به 58 درصد رسید! یعنی 58 درصد از کل جراحی های لاغری در جهان به روش اسلیو معده انجام می شود، به همین دلیل بهترین عمل لاغری می تواند اسلیو باشد.

مزایا

بیمار حدود 70 درصد از وزن اضافی خود را در طی یک سال پس از جراحی از دست می دهد.

پس از این جراحی لاغری برخی از بیماری های مرتبط با چاقی اعم از فشار خون بالا، دیابت نوع دو، آپنه خواب و ... نیز درمان می شود.

این عمل جراحی علاوه بر موارد گفته شده از ایمن ترین روش جراحی لاغری در دنیا پیروی می کند.

کاندیدای مناسب

سن مناسب برای عمل اسلیو معده بین 18 تا 60 سال است.

باید 35 یا بیشتر باشد.

برای افرادی که مبتلا به زخم مری یا ریفلاکس معده هستند این عمل به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

چنانچه دارای مشکلاتی مانند آپنه خواب هستید توصیه می شود این جراحی را انجام دهید.

بای پس معده

بای پس معده یا عمل روکس-ان-وای به روش لاپاراسکوپی انجام می شود و جزء بی خطرترین جراحی های لاغری است. طی این عمل جراحی بخش از معده و روده کوچک خارج می شود و این دو عضو به یکدیگر متصل می شوند و باعث تغییر مسیر عبور غذا می شود.

بیمارانی که این عمل لاغری را انجام می دهند حدود 60 الی 80 درصد از وزن اضافه خود را از دست می دهند. عمل بای پس معده از سال 2017 طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

مزایا

کاهش وزن بسیار سریع و بهبود وضعیت جسمانی بیمارانی که شاخص توده بدنی بسیار بالایی دارند.

کاهش حجم غذای مصرف و جلوگیری از ترشح هورمون اشتها که اصلی ترین علت چاقی است.

احتمال بازگشت وزن بسیار کم است.

بالا رفتن سطح سوخت و ساز بدن

انواع دردهای مفصلی و اختلالات تنفسی مانند آپنه خواب درمان می شود.

کاندیدای مناسب

بیمار باید 35 یا بیشتر از 35 باشد.

سن بیمار باید بین 18 تا 75 سال باشد.

پس از عمل یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرد.

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 130 تاريخ : چهارشنبه 4 خرداد 1401 ساعت: 19:42

رژیم لاغری برای زنان باردار

رژیم لاغری زنان باردار نیز مانند دوران شیردهی ممنوع است مگر اینکه پزشک شما رژیم بارداری را تجویز کرده باشد. برخی از مادران باردار نگران افزایش اشتهای بیش از حد خود هستند؛ اما باید بگوییم این مورد در اکثر مواقع طبیعی است و برای سلامتی مادر و جنین لازم است، پس جای هیچگونه نگرانی نیست.

البته اینکه برخی از افراد توصیه می کنند باید به جای دو نفر غذا بخورید هم کاملا اشتباه است؛ اما در هر صورت میزان غذای مصرفی شما باید از قبل بارداری بیشتر شود؛ چرا که جنین از بدن مادر تغذیه می کند و باید بتوانید مواد لازم برای رشد و تکامل جنین را تامین کنید.

رژیم لاغری برای زنان شیرده

اکثر متخصصین تغذیه از رژیم لاغری زنان شیرده طرفداری نمی کنند. دلیلش هم این است که بدن زنان شیرده نسبت به زمان های قبل از بارداری به ۵۰۰ کالری سوخت بیشتری نیاز دارند.

به هیچ عنوان رژیم لاغری زنان باردار از ابتدای شیردهی توصیه نمی شود؛ چرا که در این صورت مقدار کالری دریافتی بدن مادر کاهش پیدا می کند، طبیعتا سریع تر خسته می شود و نمی تواند از کودک خود نگهداری کند. همچنین مادر در این دوران علاوه بر اینکه می بایست کالری های مورد نیاز بدن خود را تامین می کند بلکه باید مواد لازم بدن کودک را نیز تامین کند. با این تفاسیر تغذیه در زمان شیردهی بسیار حائز اهمیت است و چنانچه قصد گرفتن رژیم شیردهی دارید باید این کار را از شش ماهه دوم شیردهی و زیر نظر یک متخصص تغذیه آغاز کنید.

رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال

افزایش وزن با بالا رفتن سن امری طبیعی است؛ چرا که افراد از سنین ۴۰ سالگی به بعد اصولا تحرک کمتری نسبت به قبل دارند و همین موضوع باعث جمع شدن چربی در ناحیه شکم و پهلو (خصوصا در زنان) می شود. اگر بخواهیم رو راست باشیم کاهش وزن در زنان میانسال کمی دشوار است و نیاز به یک اراده قوی و پیروی از یک رژیم لاغری زنان مناسب و سالم است.

 با رعایت نکاتی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، به احتمال زیاد زنان میانسال بتوانند موفق به کاهش وزن شوند:

رژیم لاغری برای زنان میانسال باید سرشار از انواع میوه ها و سبزیجات باشد؛ بنابراین از مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات تازه غافل نشوید.

وعده صبحانه را به صورت کامل میل کنید و از حذف کردن این وعده غذایی جدا خودداری کنید.

در وعده شام سعی کنید بشقاب خود را کوچک تر کنید.

رژیم لاغری برای زنان بالای چهل سال باید سرشار از غذاهای کبابی یا آب پز شده باشد و مصرف مواد غذایی سرخ شده و حاوی سس مایونز در این سن ممنوع است!

آب و نوشیدنی های فاقد کالری را جایگزین نوشابه های گازدار و انرژی زا، قهوه و الکل کنید. طبق مطالعات انجام شده بانوانی که در رژیم لاغری برای زنان میانسال قید مصرف اینگونه نوشیدنی های مضر را زده اند در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد کاهش وزن قابل توجهی بوده اند.

از انجام فعالیت های ورزشی روزانه و منظم مانند پیاده روی غافل نشوید.

با انجام فعالیت هایی مثل یوگا، مدیتیشن، پیاده روی، نفس عمیق و … سعی کنید استرس خود را کنترل کنید.

در صورتی که شما رژیم غذایی روزانه سالمی دارید و از فعالیت های بدنی منظمی پیروی می کنید اما موفق به کاهش وزن نمی شوید، احتمال دارد دچار اختلالات تیروئید شده باشید پس حتما به یک متخصص غدد مراجعه کنید.

رژیم لاغری برای زنان یائسه

بسیاری از زنان در دوران یائسگی دچار افزایش وزن و چاقی می شوند که این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی، اختلالات خواب، کاهش عضله، افزایش مقاومت به انسولین و …. رخ می دهد.

نکته بسیار مهم این است که؛ در سنین یائسگی بیشتر چربی ها در ناحیه شکم جمع می شوند که همین موضوع خطر ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

بهترین رژیم لاغری برای زنان یائسه عبارتند از:

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و دریافت پروتئین مناسب؛

رژیم مدیترانه ای؛

 رژیم گیاه خواری تجویز شده توسط متخصص تغذیه؛

منبع : https://www.sira.fit/

 

تکتا ...
ما را در سایت تکتا دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : netware takta بازدید : 132 تاريخ : سه شنبه 3 خرداد 1401 ساعت: 20:23